At have arbejdet i flere fremtrædende detail organisationer har jeg set virkningerne af både positive og negative kulturer på ansatte, kunder og succes for virksomheden. Har uden tvivl overhovedet, lederen af organisationen dikterer, gennem ord og handlinger, hvad kultur er. Jeg vil gerne fortælle dig om den utrolige kultur skabt af en administrerende direktør, og en herre, jeg vil kalde Sam.
For tre år havde jeg lejlighed til at arbejde for det firma, som denne mand ledes oppe inden han besluttede at sælge sin succesfulde virksomheder til store, gamle skole forhandler. Vi var alle meget glade for ham. Dette salg var gonna betyder meget mere tid til han og hans kone til at rejse og generelt nyde livet efter mange års hårdt arbejde og dedikation til deres forretning. Vi var ked af at miste sådan en stor leder, men vi vidste han fortjente resten og vi ønskede ham godt.
Disse tre år var måske de mest givende og uddannelsesmæssige år i hele min karriere, der spænder over mere end tyve år. Virksomheden blev forvaltet på en sådan måde, at du havde intet andet valg, men at føle sig som en vigtig del af det. Ingen medarbejder blev nogensinde behandlet som et nummer, uværdig af modtager opdateret meddelelse om hvad der foregik inden for virksomheden. Den udøvende magt, var altid klar over den indvirkning, deres handlinger vil have på butik personale og kunder. I dette selskab alle forstået, hvor og hvem foregik salg og blev gjort alt for at medtage input fra feltet når vigtige beslutninger blev foretaget, ville påvirke medarbejdere eller kunder.
Den mand, jeg taler om ikke altid har en succesrig virksomhed på sine hænder. På et tidspunkt, som jeg forstår, havde selskabet været på randen af fiasko. Han og hans loyale medarbejdere formået at gemme den. Det var en hel bedrift, der kræver engagement, en ny retning og en ny måde at være. Sam gjorde mange, mange ting til at flytte sin virksomhed i den rigtige retning. For at detalje dem alle ville kræve en bog, som jeg håber han vil skrive nogle dag, og mange flere oplysninger end jeg har til rådighed for mig. Jeg vidste ikke denne mand samt nogle af mine kolleger gjorde, men jeg ved med sikkerhed, at han er en mand med integritet. Hvis han siger det, kan du tage det til banken.
Da jeg kom om bord på virksomheden var gør meget godt. En helt ny kultur var blevet bygget. Det er rigtigt… bygget. Kultur er noget, du bygge med hvert et ord du siger, og hver handling, du tager. En positiv kultur kommer ikke ved et uheld. Det tager en masse sjæl søgning og kontrol med mennesker og lige når du tror, du har det hele regnet ud du nødt til at tjekke igen. Det tager evne og vilje til at kende og indrømme, at du ikke ved alt, og du ikke har alle svarene. Det tager et ønske om at få input og feedback fra folk ramt af en given situation. Det tager modet til at træffe foranstaltninger for at lave noget, der ikke fungerer. Det tager coaching og loyalitet og udlån en hånd til dem, der har brug for det. Det kræver forståelse at folk ikke begår fejl, fordi de ønsker at. Det tager firma, men ens, word til en person, som griseri oppe. Det tager evne til at fremme en følelse af tilhørsforhold blandt dem, der er i din business familie. Sam bestemt gjorde alle disse ting, og han arbejdede utrætteligt for at sikre sin executive og ledelsesteams gjorde også.
Butikscheferne var inviteret, og forventes at have indvirkning på hele organisationen og ikke blot deres egen butik. Hvis hun gjorde en anmodning, der var kun to acceptable resultater. 1) anmodningen blev ydet og en dato for færdiggørelse blev gives eller 2) anmodningen ikke blev ydet og grundene til blev forklaret. Det ikke stoppe der, hvis den ansvarlige for fryselageret ikke var tilfreds med resultatet. Hun var aldrig forventet at nøjes med et svar, der ikke opfyldte hende. Den proces, der fulgte var en åben og løbende dialog indtil enten butikschef blev overbevist og var tilfreds med den begrundelse, at hendes anmodning ikke kunne ydes eller hun formået at overbevise sin Manager, at anmodningen bør ydes. Det var ikke, bare fordi nogen sagde, det var overstået.
Og virksomheden blomstrede. Efter nyheden om salg af selskabet, de fleste felt management opholdt sig på plads i et stykke tid. Desværre, som med alle gode ting, den kultur, vi var kommet til at kende og elske endte. Det var som en periode med sorg. Gennemførelses- og forvaltningsfunktioner flyttede til nye udfordringer og virksomheden gik lige ned, i det mindste på kort sigt.
De nye ejere vil aldrig forstå, hvad der skete. Vil der være grunde og undskyldninger, men de alle beløbe sig til intet. Den sandhed, at de sandsynligvis ikke engang klar over, er, at den fantastiske kultur blev kørt ud af byen; naturligvis anses for unødvendigt og ikke værd at redde. Det er så simpelt og det er sådan en skam.
De af os, der boede i Sams miljø klart forstå, hvad der skete, da han og hans omhyggeligt valgte team ikke længere var ved roret.
Nøglen til at opretholde en succesrig virksomhed er at respektere kulturen – jo, virksomheden trives hemmeligt på det; OBSERVERE omhyggeligt, for en tid, og derefter handle hensigtsmæssigt.
Du kan kontakte Dianne Miethner på dmiethner@dmsretail.com

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *